U bent hier

Internationaal

maandag 14 december 2015, 13:45

Fed up to get peanuts!

De Schone Kleren Campagne deelde zakjes pindanoten uit in de Nieuwstraat, de grote winkelstraat in Brussel. Want “peanuts” verdienen Cambodjaanse kledingarbeiders vandaag voor werkdagen van 10 uur of meer, zes dagen op zeven. Kledingmerken als H&M en C&A kunnen hierin verandering brengen. Door een loonakkoord te onderhandelen met lokale vakbonden in de landen waar zij kleren laten maken. Vakbonden in Cambodja vragen een minimumloon van 164 euro per maand.

Op de Internationale dag van de Mensenrechten, deelden de Schone Kleren Campagne en achACT in de Nieuwstraat zakjes met pinda´s uit. Met deze actie willen de twee netwerken Belgische burgers en consumenten bewust maken van de magere lonen van Cambodjaanse kledingarbeiders: zij zijn niet meer tevreden met peanuts. In volle koopjesperiode werden shoppende mensen uitgenodigd via Facebook, Twitter en mail H&M, Zara, C&A en Levi´s, de belangrijkste afnemers van kleding in Cambodja, te vragen de lonen van werknemers in hun toeleveringsketens te verhogen.

164€/maand is dat echt teveel gevraagd?

Begin oktober heeft de Cambodjaanse Minister van werk het minimumloon voor kledingarbeiders verhoogd naar 140$ (130€) in 2016. Dit is een stijging van slechts 12$ op het oude minimumloon (128$), ofwel PEANUTS! Vakbonden eisen al sinds een jaar een loon van 177$ (164€).

Voor Ath Thorn, voorzitter van de Cambodjaanse vakbond C.CAWDU, "deze verhoging van 12$ is onvoldoende voor de basisbehoeften van de werknemers. Het is onacceptabel!" Het is zelfs minder dan 1/3 van een waardig leefbaar loon berekend door de Asia Floor Wage Alliance. Meer informatie vind je hier.

Als reactie hierop voerden duizenden Cambodjaanse kledingarbeiders op 20 november actie met een sticker met #WeNeed177 op hun T-shirts. Op 10 december komen de Cambodjaanse kledingarbeiders opnieuw op straat, gesteund door acties overal ter wereld: in Amsterdam, de Verenigde Staten, India, Bangladesh, Turkije, de Filipijnen,…

Het is aan merken om te handelen !

In 2014 beloofden verschillende kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Zara en Levi Strauss, aan de Cambodjaanse leveranciers een prijs te betalen die een stijging van het minimumloon mogelijk maakt, zodat werknemers in hun basisbehoeften kunnen voorzien. Echter, een jaar later, verdienen kledingarbeiders nog steeds minder dan een leefbaar loon. Meer informatie vind je hier.

Geen verbetering in de fabrieken

Begin 2015 hebben verschillende merken met de internationale vakbondskoepel IndustriALL een overeenkomst voor een leefbaar loon ondertekend. Deze overeenkomst leidt op korte termijn niet tot veranderingen voor kledingarbeiders. Zij verdienen nog altijd hetzelfde, schamele loon en werken in slechte omstandigheden. Kong Athit, vice-voorzitter van de vakbond C.CAWDU zegt over H&M: “H&M is zeker niet de slechtste van de klas, maar ze hebben vooral een uitgekiende public relations strategie. Op de werkvloer is daar bitter weinig van te merken. De ondernemingen die de orders van de grote ketens binnenhalen besteden de opdrachten (deels) uit. De kledingketens kijken de andere kant op en wassen hun handen in onschuld. Bij die onderaannemers is het echter huilen met de pet op. De huisvesting is erbarmelijk.
Veiligheidsvoorschriften worden niet gerespecteerd. De arbeidsomstandigheden zijn schrijnend."

De kledingmerken moeten zich nu aan hun beloften houden. Wij roepen H&M, Zara, C&A en Levi Strauss op het leiderschap op zich te nemen en concrete maatregelen te treffen om een leefbaar loon te garanderen aan alle werknemers in hun toeleveringsketens in Cambodja. Daartoe moeten zij direct onderhandelen met Cambodjaanse vakbonden voor de uitbetaling van een minimumloon van 177 US$.

Omdat geen enkele werknemer kan overleven van peanuts!

De Schone Kleren Campagne is een platform van verschillende organisaties: ABVV, ACV, Wereldsolidariteit, FOS, BBTK, LBC, ACV-Metea, ABVV AC, Testaankoop en Netwerk Bewust Verbruiken. De Schone Kleren Campagne maakt deel uit van het internationale netwerk Clean Clothes Campaign, met 17 platformen in Europa en meer dan 200 partners wereldwijd.