Draag zorg voor je gereedschap én je lichaam

In de houtsector gebeuren nog steeds te veel arbeidsongevallen. De meeste daarvan kunnen vermeden worden: door gereedschap op de juiste manier te gebruiken en het juiste beschermingsmateriaal te dragen. Om dat regelmatig onder de aandacht te brengen werd de campagne ‘Love your tools’ in het leven geroepen.  Hanne Sanders van ABVV Hout over het wat en waarom van de campagne.

Hanne SandersOver welke ongevallen gaat het precies en hoe gebeuren die?

 Heel wat lichaamsdelen raken geblesseerd maar we zien dat de armen, handen en vingers toch veruit het meeste gevaar lopen.  Hoe gebeurt dat? We zien dat mensen de controle verliezen over machines of materiaal. Dat ze een verkeerde beweging maken, dat ze uitglijden en vallen… Concreet gaat het bijvoorbeeld om ongelukken met zaagmachines, vallende bomen, machineonderdelen, handgereedschap…

Wat kan er nog meer gebeuren om dergelijke ongevallen te voorkomen?

Het is natuurlijk belangrijk dat mensen de juiste opleidingen krijgen zodat ze weten hoe ze met specifiek materiaal moeten werken. Maar daarnaast is aangepast materiaal zeker essentieel. Het gaat dan om collectieve bescherming: een veilige werkplek, machines die regelmatig gecontroleerd worden, die een noodknop hebben bijvoorbeeld. Maar evengoed om individuele beschermingsmiddelen: handschoenen, bril, helm, een speciale broek voor wie met zaagmachines werkt. We zien dat werknemers wel beschermingsmateriaal krijgen, maar dikwijls is het onvoldoende.

Hoe kan de campagne Love your tools hierbij helpen?

De campagne is een manier om dit blijvend onder de aandacht te brengen, zowel bij de arbeiders op de werkvloer als bij de werkgevers. In de eerste plaats hebben we dat gedaan via affiches, gadgets, stickers om op zaagmachines te plakken, een website die alle informatie verzamelt. Maar dit zal voortdurend uitgebreid worden: door jaarlijks een ander thema in de picture te zetten, via extra opleidingen enz. Want alleen door dit voortdurend te herhalen zal het een impact hebben.

Als campagnebeeld kozen jullie ervoor om te shockeren met een beeld van vingers verpakt als worstjes. Niet echt smakelijk…

Het is nu eenmaal de realiteit dat ongelukken met handen en vingers veel voorkomen en de werknemers uit de sector moeten zich daarvan bewust zijn. We hebben dan ook bewust gekozen voor een shockerend beeld, want dat is nodig om mensen wakker te schudden.

Love your tools is een initiatief van ABVV Hout, ACVBIE en de confederatie Hout. Meer info: www.loveyourtools.be