Flexibiliteit nadelig voor brandstofprijzen

Wie vorige zomer zijn compacte gezinswagen voor 60 euro kon voltanken, moet vandaag bijna 100 euro neertellen voor dezelfde tankbeurt. Een categorie van werknemers die extra gevoelig zijn voor deze aanslag op de portemonnee, zijn de uitzendkrachten. Margot is zo’n uitzendkracht. Door de beslissing van de directie om haar in een vestiging te laten werken die verder van huis ligt, moet zij betalen om te gaan werken.

Margot gaat op basis van weekcontracten aan de slag bij een sigarenmaker in Limburg. Ooit werkte ze in de vestiging in Lummen, niet ver van haar deur. Vandaag rijdt ze elke dag naar Westerlo om in een andere vestiging van hetzelfde bedrijf aan de slag te gaan. Door het toegenomen brandstofverbruik lijdt Margot met de huidige prijzen aan de pomp verlies aan haar woon-werkverkeer.  

“Elke dag leg ik 38 kilometer af om te gaan werken”, zucht Margot. “Daarnaast moet ik nog steeds gaan winkelen om een gezin te onderhouden. Slecht verdien ik niet, maar als je bijna 100 euro aan vervoer kwijt bent op een gezinsbudget van 300 euro per week, dan kan dat tellen. Frustrerend als je weet dat ik tot voor kort veel dichter bij huis kon werken.” 

Dezelfde rechten, andere realiteit 

Voor haar vervoersonkosten krijgt Margot een vergoeding. Die is echter ontoereikend om de explosieve stijging van de brandstofkosten bij te benen. “Ik krijg ongeveer 30 euro per week”, zegt Margot. “Onvoldoende om de prijzen aan de pomp te dekken. Dat zeggen ook andere collega’s. Tegenwoordig tanken de mensen niet meer vol.” 

Margot had gevraagd of ze toch niet in de vestiging aan de slag kon blijven waar zij tot voor kort steeds gewerkt had. Maar daar had de directie – hoewel die vestiging steeds op zoek is naar tijdelijke arbeidskrachten – geen oren naar. Zij is lang niet de enige in deze situatie.

Haar situatie is slechts één voorbeeld van de nadelen die de flexibiliteit van uitzendarbeid met zich meebrengt. Hoewel uitzendkrachten steeds recht hebben op dezelfde vergoeding als hun collega’s die voltijds aan de slag gaan in dezelfde onderneming, draagt de flexibiliteit die zij aan de dag moeten leggen ertoe bij dat uitzendkrachten zich vaak zorgen maken over de transportkosten.