Black Friday - Shop veilig online!

Black Friday en Cyber Monday staan alweer voor de deur! Goed nieuws, want tegenwoordig is online shoppen handiger en sneller dan ooit. Je moet echter opletten, want hoewel online winkelen meestal veilig is, zijn ook hier oplichters die uit zijn op je geld. Wil je binnenkort iets op het internet kopen, maar weet je niet goed of het veilig genoeg is? We raden je alvast aan om extra waakzaam te zijn en geven je hieronder ook enkele tips mee, zodat je steeds veilig online shopt.

  1. Lijkt een deal te mooi om waar te zijn? Dan is dat waarschijnlijk ook zo.
    Gebruik steeds je gezond verstand, wees kritisch en geloof niet in sprookjes.
    Bijvoorbeeld: je krijgt producten aangeboden aan ongelooflijke prijzen of zelfs aan bodemprijzen? Het product is waarschijnlijk niet meer in voorraad! Men probeert op die manier jouw gegevens te bemachtigen.

    We raden je aan om alleen online te shoppen bij betrouwbare webwinkels. Dergelijke winkels hebben strenge beveiligingsprotocollen. Extra tip: zoek ook naar referenties en reviews van andere consumenten. Via Trustpilot kan je ook nagaan of een website veilig is.

    Let op voor aanbiedingen die je via e-mail ontvangt. Het gaat hier vaak om phishingberichten met een link die je naar een valse website brengt.

 

  1. Kies voor winkels met een keurmerk
    aaBij webshops met een keurmerk (in België is dat BeCommerce) garanderen officiële instanties dat het om een veilige webwinkel gaat. Ook volgende gegevens wijzen op een veilige webwinkel: de contactgegevens, fysieke locatie en btw-nummer zijn duidelijk vermeld, en ook de voorwaarden voor verzending en terugname van bestellingen zijn aangegeven.

 

  1. Let op de URLaaaa
  • Opgelet voor valse websites. Criminelen kunnen de schrijfwijze van de webshop subtiel veranderen.
    Bijvoorbeeld: bol.net i.p.v. bol.com, coo1blue.be i.p.v. coolblue.be,…
  • Geen slotje = geen aankoop
    Een hangslot voor de URL (= wat je intypt in je browser om naar een website te surfen) geeft aan dat er een beveiligingscertificaat is. Heeft je website geen hangslot? Geef dan nooit vertrouwelijke informatie zoals je naam en wachtwoord of kredietkaartgegevens!
  • Het begin van je URL moet steeds https:// zijn. Websites waarbij de ‘s’ in https:// ontbreekt, zijn niet veilig! De ‘s’ staat namelijk voor secure (= veilig).

 

  1. Betrouwbare wifi alleen
    Bevind jij je buitenshuis en wil je iets online aankopen? Let op met gratis openbare wifi van bijvoorbeeld het station, op luchthavens of in winkels. Wanneer jij je op zo’n wifi-netwerk bevindt, dan is dat publiek toegankelijk. Iedereen kan er met andere woorden op… ook cybercriminelen. Koop dus alleen online via betrouwbare draadloze netwerken en vermijd om betalingen te doen via zo’n publiek gratis wifi-netwerk.

 

  1. Gebruik sterke wachtwoordenzzz
    Kies voor lange wachtwoorden en combineer hoofdletters, kleine letters, cijfers en symbolen. 
    Bijvoorbeeld: Belgie@2022!

    Ook belangrijk:
  • Sla je wachtwoord niet op in je browser, en zeker niet als anderen ook toegang hebben tot je computer. Gebruik een speciale wachtwoordmanager.
  • Schrijf je wachtwoord nergens op. Doe je dat wel, laat dat papiertje dan zeker niet rond je toestel slingeren.
  • Bedenk voor al je online activiteiten een ander wachtwoord.
  • Gebruik tweestapsverificatie.
  • Geef je wachtwoorden nooit via e-mail of telefoon door, ook niet wanneer de persoon aan de andere kant betrouwbaar lijkt.

 

  1. Hou je toestellen up-to-date
    Zorg er steeds voor dat je toestellen (en het besturingssysteem) waarmee je online gaat altijd up-to-date zijn. Het is belangrijk dat je steeds beveiligingsupdates installeert, je de laatste versie van je antivirusprogramma gebruikt en je altijd een recente browser gebruikt.
    Doe je dat niet, dan loop je gevaar: cybercriminelen weten maar al te goed waar de ‘lekken’ zitten en krijgen zo toegang tot je toestel.

 

Wat als het toch fout gaat?
Ondanks dat je zo hard op je hoede was, kan het soms nog mislopen. Je hebt iets besteld en betaald, maar het is nooit toegekomen. Wat nu?!
Tip: Bewaar steeds alle orderbevestigingen, zodat je steeds alle gegevens hebt!

- Contacteer de webwinkel in eerste instantie en dien een klacht in. Krijg je geen reactie, contacteer hen dan via de telefoon of e-mail.
- Je kan ook steeds een klacht indienen (hier) bij de FOD Economie als het om een valse verkoper ging.
- Waarschuw andere kopers door een commentaar achter te laten op de site.
- Dien hier een klacht in bij de politie.