Persbericht - 'Mystery calls' in de dienstencheques: stroper speelt boswachter

Gisteren kondigde minister Muyters aan dat hij een akkoord heeft bereikt met de dienstenchequesector over mystery calls. Echter: enkel de werkgevers werden hierbij betrokken. 

Gisteren kondigde minister Muyters aan dat hij een akkoord heeft bereikt met de dienstenchequesector over mystery calls.

“Eindelijk”, was onze eerste reactie. De vakbonden uit de sector zijn al lang vragende partij voor de mystery calls; we stelden dit vorige maand nog voor op een overleg met het kabinet Muyters. Het onderzoek van het Minderhedenforum had immers aangetoond dat discriminatie een reëel probleem is in de sector. Een probleem dat de vakbonden willen aanpakken.

Tevredenheid dus. Tot we bedachten: “Wacht eens even, wij werden helemaal niet betrokken in dit akkoord”. Blijkt dat de minister enkel een akkoord heeft bereikt met de werkgevers uit de sector. Met andere woorden: de stroper speelt boswachter. De werkgevers gaan zichzelf controleren.

Alsof we aan alle snelheidsduivels zouden vragen in de toekomst zichzelf te flitsen. Ongetwijfeld zouden de statistieken aantonen dat het aantal snelheidsboetes daalt. Maar zou dit een positief effect hebben op de verkeersveiligheid?

We kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat de mystery calls vooral het imago van de werkgevers uit de sector moet oppoetsen. Want als je het probleem echt wil aanpakken, dan betrek je toch alle partners bij de oplossing?

Een gemiste kans, waar de werknemers uit de sector het slachtoffer van zijn. Zij ondergaan dagelijks de discriminatie. En om die uit de wereld te helpen heb je meer nodig dan sensibiliseringscampagnes: grondige controles door een onafhankelijk orgaan met passende sancties.

Lees ook eerdere berichten over discriminatie in de sector van de dienstencheques.