Gratis inbelnummer dienstencheques moet heringevoerd worden

Sinds begin dit jaar is het gratis inbelnummer, dat werknemers gebruikten om elektronische dienstencheques te verzilveren, afgeschaft. Dienstenchequewerknemers zijn nu aangewezen op het gebruik van hun eigen abonnement of smartphone om de elektronische dienstencheques te verzilveren. Daarom eist het ABVV dat het gratis inbelnummer opnieuw wordt ingevoerd.

Sinds 1 januari 2016 is Vlaanderen (als gevolg van de 6de staatshervorming) bevoegd voor de dienstencheques. Om de kosten te drukken werd in de nieuwe overeenkomst met Sodexo, de uitgiftemaatschappij van de cheques, het gratis inbelnummer afgeschaft.

Bart Van Malderen (Volksvertegenwoordiger SP.a) stelde dit aan de kaak via een parlementaire vraag aan minister Muyters. Het antwoord van de minister was heel duidelijk: ‘We zijn niet van plan om opnieuw een gratis inbelnummer in te voeren’. Hij wijst op de mogelijkheid voor werknemers om gebruik te maken van de ‘app’ of het betalend nummer van Sodexo voor het aangeven van prestaties. Daarbij verliest de minister uit het oog dat je voor het gebruik van een ‘app’ een smartphone nodig hebt en een data-abonnement.

In de praktijk stellen we vast dat werkgevers maar zelden smartphones, noch abonnementen of vergoedingen aan hun werknemers ter beschikking stellen. Andere alternatieven zoals ‘een vaste lijn van de klant’ zijn ook niet altijd voor handen. Issam Benali, federaal secretaris van ABVV - Algemene Centrale stelt het zo: “De kosten komen terecht op de kap van de dienstenchequewerknemer. En met een bruto-uurloon van minder dan 11 euro hebben die het al niet breed.”

Minister Muyters wijst er in zijn antwoord aan Bart Van Malderen ook op dat tegen eind 2017 95% van de dienstencheques via elektronische weg moet gebeuren. Dit bedraagt nu slechts 30%. Volgens Issam Benali zullen de kosten voor de werknemers dus alleen maar oplopen. Het ABVV eist daarom dat het gratis inbelnummer opnieuw wordt ingevoerd.

Wallonië bewijst dat het kan. Zij houden wel rekening met de werknemers en respecteren het sociaal overleg. Het gratis inbelnummer werd er opnieuw ingevoerd.