Persbericht: 24 maart actiedag tegen sociale dumping

Lokale, nationale en internationale maatregelen zijn noodzakelijk

Stop sociale dumping. Het is hoog tijd dat lokale, nationale en internationale overheden effectieve maatregelen nemen om een einde te maken aan deze plaag die jaarlijks duizenden jobs vernietigt. Dat is de centrale boodschap van de actiedag tegen sociale dumping, georganiseerd door het ABVV en zijn centrales. Er vindt een nationale actie plaats op het Luxemburgplein in Brussel om 11u, vlakbij de Europese instanties.

Het is vanzelfsprekend dat de Algemene Centrale – ABVV deze actiedag ten volle ondersteunt. Want de strijd tegen sociale dumping voeren we al jaren. In heel wat van onze sectoren zien we dagelijks de desastreuze gevolgen op het terrein. Namelijk dat werknemers, Belgische én buitenlandse, onder druk worden gezet.

Massaal jobverlies in de bouwsector

Het bekendste voorbeeld zijn de gedetacheerde werknemers die dagelijks aan de slag zijn op Belgische werven. Tussen 2012 en 2016 zijn er 24.000 jobs verloren gegaan in de Belgische bouwsector. Maar in diezelfde periode zijn er evenveel uitzendrachten, (schijn)zelfstandigen en vooral gedetacheerde werknemers bijgekomen. Met andere woorden: kwaliteitsvolle en correct betaalde jobs zijn vervangen door precaire statuten. Buitenlandse werknemers worden hier uitgebuit. Ze werken zich kapot voor een schamel loon en verblijven in aftandse barakken. De oplossing is nochtans eenvoudig: Gelijk loon voor gelijk werk.

Maar ook in de schoonmaak en de bewaking

Ook de schoonmaak en bewaking zijn het slachtoffer van sociale dumping en deloyale concurrentie. De klanten zijn op zoek naar de laagste prijs en dat zet de bedrijven onder druk. In die “race-to-the-bottom” nemen meer en meer bedrijven hun toevlucht tot sociale dumping, fraude en zwartwerk. Wat nog het meest van al choqueert is dat ook openbare besturen vaak discutabele keuzes maken bij hun openbare aanbestedingen. Ze houden enkel rekening met de prijs en niet met de arbeidsomstandigheden of ethische overwegingen.