Persbericht: Vakbonden dienen stakingsaanzegging in

Dienstenchequesector

Vakbonden dienen stakingsaanzegging in

Naar aanleiding van de opzegging van de CAO’s over de eindejaarspremie en toeslag bij de economische werkloosheid door 2 werkgeversorganisaties, dienen de vakbonden een stakingsaanzegging in. Op 7 februari verzamelen ze hun afgevaardigden in Brussel en zullen ze concrete acties plannen.

De feiten: op 26 december hebben 2 werkgeversorganisaties, Federgon en DCO Vlaanderen, zonder enig voorafgaand overleg of signaal, 2 sectorale CAO’s opgezegd. Van een Kerstcadeau gesproken! Eerder onderhandelde akkoorden worden op die manier afgebouwd. Welk motief roepen zij in? "Een preventieve maatregel voor eventuele moeilijke periodes in 2025”... terwijl het sectoraal fonds, dat de eindejaarspremie betaalt, aan het groeien is. Het gevolg? Een verlies van gemiddeld €396 netto voor de huishoudhulpen die recht hebben op een premie en die zich nu al in een kwetsbare situatie bevinden. Op dit moment is het minimumloon in de sector €13,36 per uur en de meerderheid van de werkneemsters werkt deeltijds, voornamelijk omdat het zwaar werk is.

Een dergelijke houding is ongezien en een inbreuk op alle regels inzake het sociaal overleg. Dit is een regelrechte oorlogsverklaring aan alle huishoudhulpen. Dit getuigt van een enorme arrogantie en minachting ten aanzien van vakbonden en werknemers uit de sector. Bovendien schept dit een gevaarlijk precedent, dat zou kunnen overslaan naar andere sectoren. De vakbonden kunnen dus niet anders dan krachtig reageren. Vandaag is een stakingsaanzegging ingediend.

Federgon en DCO Vlaanderen geven geen duidelijke motivering voor de opzegging van de CAO’s. Maar het is duidelijk dat de grote commerciële bedrijven de publieke middelen liever in eigen zak steken zonder enige voorwaarde in de gesubsidieerde dienstenchequesector. Al jaren weigeren de werkgevers in deze sector om ernstig te onderhandelen. In 2022 zagen we twee derde van de winsten van de bedrijven wegvloeien naar de aandeelhouders terwijl elke sociale vooruitgang wordt afgeblokt, en de huishoudhulp, wiens beroep tot de laagstbetaalde jobs in België behoort, slechts enkele kruimels krijgt...

De eeuwige klaagzang van de werkgevers over hun financiële problemen klinkt vals. Er zijn inderdaad sommige, vooral kleinere non-profit bedrijven, die het moeilijk hebben. Maar 80% van de  huishoudhulpen werkt in een winstgevend dienstenchequebedrijf. Subsidies die voorzien zijn voor lonen en premies, zullen voortaan in de zakken van de werkgevers verdwijnen. We roepen de regionale ministers op om hun verantwoordelijkheid te nemen ten voordele van de huishoudhulpen, zowel wat betreft het gebruik van overheidsgeld als de kwaliteit van het werk! Ongelooflijk ook hoe DCO Vlaanderen, dat de vzw’s in Vlaanderen zou moeten vertegenwoordigen, zich op sleeptouw laat nemen door Federgon. InitiativES, de Waalse organisatie van non-profit dienstenchequebedrijven, betreurt de houding van de Vlaamse werkgevers ten zeerste.

De huishoudhulpen zijn niet langer bereid deze vernederingen te slikken en zullen zich krachtig verzetten.