Persbericht: Vakbondsafgevaardigden in de bres voor uitzendkrachten

Zoals elk jaar organiseert het ABVV de week van de rechten van de uitzendkracht. Dit jaar richten we ons tot de vakbondsafgevaardigden van bedrijven die vaak gebruik maken van interim. Het ABVV wil zijn afgevaardigden alle middelen aanreiken om de rechten van uitzendkrachten te verdedigen.

Nog al te vaak voelen uitzendkrachten zich uitgesloten op het bedrijf, zijn ze niet op de hoogte van hun rechten en weten ze niet dat onze afgevaardigden hen kunnen bijstaan. Uitzendkrachten blijven per definitie maar tijdelijk in een bedrijf. Daardoor bouwen ze geen band op met het personeel en dus ook niet met onze afgevaardigden. En dat is jammer want vakbondsafgevaardigden kunnen misbruiken voorkomen en interim controleren in hun bedrijf. Ze moeten hun akkoord geven over het gebruik van uitzendarbeid in het bedrijf en verifiëren daarbij het motief, de duur en het aantal uitzendkrachten.

Daarom brengt het ABVV een praktische gids uit die de vakbondsafgevaardigden kan ondersteunen bij dit werk. Interim is een realiteit op de arbeidsmarkt. Een realiteit waarmee we moeten omgaan. Onze prioriteit is om de periode als uitzendkracht zo kort mogelijk te houden en te zorgen dat de uitzendkracht zijn rechten zo goed mogelijk gerespecteerd worden.

De week van de rechten van de uitzendkracht is belangrijk om te sensibiliseren, maar we zetten ons uiteraard het hele jaar in voor de uitzendkrachten. Zo is er sinds 1 oktober een nieuwe regel van kracht: een uitzendkracht moet nu een arbeidsovereenkomst afsluiten voor hij effectief aan de slag gaat. Tot voor kort bestond hierop een uitzondering voor de uitzendsector: het contract moest pas 2 dagen na de start van de opdracht getekend worden. Daar werd misbruik van gemaakt: het contract werd aangepast als de uitzendkracht ziek werd, er ontstond discussie over het loon, ... Een stap vooruit dus, dankzij het ABVV.

Alle informatie over uitzendarbeid vind je op onze website.