Discriminatie dienstencheques: actieplan minister Muyters krijgt onvoldoende

Discriminatie is een ernstig probleem in de dienstenchequesector. De werkgevers en minister Muyters weigeren echter om mystery calls te laten uitvoeren door een onafhankelijke instantie.

Uit een onderzoek van het Minderhedenforum bleek dat discriminatie een ernstig probleem is in de dienstenchequesector. Minister Muyters nam het initiatief om een actieplan op te stellen met alle betrokken partijen: werkgevers, vakbonden en het Minderhedenforum. Het resultaat krijgt echter een onvoldoende van de Algemene Centrale – ABVV. De werkgevers en minister Muyters weigeren om mystery calls te laten uitvoeren door een onafhankelijke instantie.

Twee op drie dienstenchequebedrijven gaan in op de vraag van klanten om “geen allochtonen te sturen”. Dat bleek uit het onderzoek van het Minderhedenforum. De Algemene Centrale – ABVV wil een doortastend actieplan dat een einde maakt aan deze discriminatie waar de werknemers het slachtoffer van zijn.

Issam Benali, federaal secretaris verantwoordelijk voor de sector: “ Het sluitstuk van zo een actieplan zijn grondige controles, met passende straffen. Die controles kan je best doen via mystery calls: een controleur doet zich als klant voor en controleert zo hoe een dienstenchequebedrijf omgaat met discriminerende vragen.”

Werkgevers enkel bezorgd om imago

Net met die mystery calls hebben de werkgevers en de minister het moeilijk. Ze willen die enkel invoeren als de werkgevers ze zelf mogen organiseren. Ze gaan met andere woorden zichzelf controleren. Issam Benali: “De mystery calls moeten uitgevoerd worden door een onafhankelijke organisatie. We kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat het voorstel van de werkgevers vooral bedoeld is om het imago van de sector op te poetsen en niet om het probleem echt aan te pakken. We zullen dit actieplan dus niet ondertekenen.”

Concrete maatregelen

De Algemene Centrale – ABVV blijft zich inzetten om discriminatie in de sector te bestrijden. Zo zullen we heel wat maatregelen ondersteunen via het vormingsfonds van de sector. Er zal vorming georganiseerd worden voor poetshulpen en consulenten.

We zetten ook een informatie- en sensibiliseringscampagne op naar de klanten. En we ontwerpen een anti-discriminatie-clausule voor de klantenovereenkomsten.