Werken tijdens de Coronacrisis

De coronacrisis treft ons allen op verschillende vlakken. In de eerste plaats zijn er mensen die tijdelijk werkloos zijn en voor wie deze crisis in financieel opzicht haar sporen zal achterlaten. Vervolgens kunnen sommigen aan telewerk doen. En er zijn, ten slotte, ook nog mensen die móéten gaan werken. Zij kunnen echter niet zomaar aan de slag! Als delegee speel je hier een belangrijke rol in en daarom willen we je graag op weg helpen met onderstaande punten. 

  1. Elke werkgever is verantwoordelijk voor de veiligheid en de gezondheid van zijn personeel tijdens de uitvoering van het werk. (Welzijnswet en de Arbeidsovereenkomstenwet).
  2. De werkgever moet ook tijdens de Covid 19-crisis de algemene preventiebeginselen toepassen: in de eerste plaats risico’s voorkomen en vervolgens ook maatregelen nemen betreffende de aanpassing van het werk aan de mens. 
  3. Elke werknemer is ook verplicht “zich te onthouden van al wat schade kan berokkenen hetzij aan zijn eigen veiligheid, hetzij aan die van zijn medearbeiders, van zijn werkgever, of van derden.”(art. 17, 4° van de Arbeidsovereenkomstenwet).
  4. De 1ste basisregels tijdens deze Covid-19 crisis is: telewerk is verplicht waar mogelijk. 
  5. 2de basisregel: indien telewerk niet mogelijk, moet ‘social distancing’ worden toegepast. Meer info over social distancing.
  6. Pas de persoonlijke hygiënemaatregelen nauwkeurig toe. Afficheer duidelijke hygiënische richtlijnen op verschillende plaatsen op de werkplek (refter, toiletten, ingang...). 
  7. Intensiveer het met water en zeep schoonmaken van de werkplekken. Maak ook afspraken over regelmatig verluchten van de werkplekken. 
  8. Indien wordt gekozen voor het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen (mondmaskers, wegwerpbare handschoenen,…) dan moeten de werknemers opgeleid worden over het correcte gebruik van deze PBM’s. Dit kan via duidelijke instructiefiches of video-opleidingen. Roep de hulp in van de preventie-adviseur en de arbeidsarts.  
  9. De arbeidsarts speelt een cruciale rol tijdens deze Covid 19-crisis. Hij is de expert die de werkgever en de werknemersafvaardiging adviseert over de te verkiezen preventiemaatregelen. Zet je arbeidsarts dan ook aan het werk! 
  10. Wijs je werkgever op de plicht om de overlegorganen te laten plaatsvinden. Het CPBW is het overlegorgaan waar de preventiemaatregelen in het kader van de gezondheid van de werknemers maandelijks wordt besproken. Zet zo veel mogelijk afspraken op papier en communiceer hierover frequent met alle werknemers actief in je bedrijf. 
  11. Elk comitélid kan een buitengewoon CPBW vragen mét de arbeidsarts wanneer ten minste één derde van de werknemersdelegatie in het CPBW daarom vraagt. 
  12. Indien je werkgever de algemene regels niet respecteert en de werknemers in onveilige werkomstandigheden laat werken, twijfel dan niet om samen met je secretaris de regionale afdeling van de inspectie toezicht welzijn op het werk te contacteren en te laten optreden. 

Terug aan het dossier "Is je job cruciaal? #Jobcrucial"