De eerste workshop van Young Social Dialogue Champions Academy in Sarajevo
35 jonge vakbondsleden uit België, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Italië, Servië, Roemenië en Oekraïne namen eind oktober deel aan de eerste workshop van de Young Social Dialogue Champions Academy in Sarajevo.
Tijdens dit evenement, dat deel uitmaakt van het door de EU gefinancierde project dat industriAll Europe uitvoert in samenwerking met het Internationale Trainingscentrum van de Internationale Arbeidsorganisatie (ITCILO ACTRAV), leerden de deelnemers hoe ze de nieuwste digitale communicatie- en kunstmatige intelligentie (AI)-tools kunnen gebruiken om digitale strategieën te ontwikkelen en te zorgen voor fatsoenlijk werk en kwaliteitsvolle jobs voor jonge werknemers in de industrie.
Goede jobs voor jonge werknemers en leerling-werknemers in de industrie zijn afhankelijk van goede collectieve arbeidsovereenkomsten (cao’s), waarover onderhandeld wordt door sterke vakbonden in een constructieve sociale dialoog met werkgevers. Jammer genoeg zijn de sociale dialoog en cao’s de afgelopen decennia aangevallen door zowel regeringen (door wetgeving die onderhandelingsstructuren verzwakt) als werkgevers (die de onderhandelingstafel verlaten). Twee International Labour Organization (ILO)-experts, Niall O'Higgins en Konstantinos Papadakis, legden uit dat de huidige jonge generatie de eerste generatie is die er minder rooskleurig voorstaat dan haar ouders. De reden? Een toename van onzekere jobs die tot crisissen leiden op vlak van mentale gezondheid en huisvesting, die vooral jongeren treffen.
De aanbevelingen van de ILO om deze problemen aan te pakken:
- meer kwaliteitsvolle jobs aanbieden aan jongeren;
- de sociale dialoog versterken met de deelname van jongeren;
- financiële steun verlenen aan jongerenstructuren om de betrokkenheid van jongeren bij de sociale dialoog te vergroten en hun eisen beter te integreren in beleidsvorming en onderhandelingen;
- jongeren de mogelijkheid bieden om zinvol deel te nemen op alle niveaus, inclusief op internationaal niveau.
Isabelle Barthès, adjunct secretaris-generaal van industriAll Europe, zei: "We nemen nota van de aanbevelingen van de ILO om jongeren meer te betrekken bij de sociale dialoog om de kwaliteit van jobs voor jonge werknemers en leerling-werknemers te verbeteren. Vakbonden moeten jongeren betrekken bij de syndicale beweging door hen de ruimte en het recht te geven om hun stem te laten horen op alle relevante niveaus.”
"Jongeren erbij betrekken biedt ook veel kansen voor onze beweging, omdat zij sneller geneigd zijn om de nieuwste innovatieve tools het best te gebruiken, zodat onze organisaties moderner en aantrekkelijker worden. Ik ben blij dat onze jonge leden in Sarajevo geëxperimenteerd hebben met de nieuwste digitale tools om digitale strategieën te ontwikkelen om de organisatiecapaciteit van hun vakbond te vergroten en beter campagne te voeren voor kwaliteitsvolle jobs!"
De workshop omvatte trainingssessies over het verbeteren van de online aanwezigheid van vakbonden: meer jongeren aantrekken tot de beweging via nieuwe communicatiemiddelen die dit publiek aanspreken.
Dankzij de expertise van Stiofán Ó Nualláin van Trademark Belfast en Danny Scott van Jarrow Insights vergrootten de jonge deelnemers hun kennis van het huidige digitale landschap, waarbij de nadruk lag op de opkomst van internet en sociale media en de invloed ervan op de creatie en verspreiding van ideeën, waarden en overtuigingen. We kunnen de invloed van extreemrechts op de online wereld en het succes daarvan bij het gebruik van sociale media om haatdragende verhalen te verspreiden en sympathisanten te lokken met nepnieuws niet negeren. Vakbonden moeten deze ruimte heroveren en hun eigen waarden op basis van solidariteit naar voren brengen.
De twee experts legden uit hoe nieuwe digitale en AI-tools, zoals social listening en publieksanalyse, ethisch kunnen worden gebruikt om de ontwikkeling van gerichte campagnes te ondersteunen en werknemers en hun vakbonden te helpen in hun strijd voor kwaliteitsvolle jobs. Aan de hand van goede voorbeelden uit het VK, Duitsland en de VS begrepen de deelnemers hoe digitaal organiseren en online campagne voeren de impact van traditioneel syndicaal organiseren kan vergroten. Het gaat er niet om het een door het ander te vervangen, maar om de oude strategie aan te vullen met een digitale aanpak. De deelnemers verlieten de workshop met nieuwe digitale en AI-tools om de digitale strategieën van hun eigen vakbond te ontwikkelen. Zo kunnen ze beter inzetten op kwaliteitsvolle jobs en op het aantal jonge leden vergroten.
Isabelle Barthès, besloot uiteindelijk: "Digitale technologieën en AI-tools hebben het potentieel om onze vakbondskracht naar een ongekend niveau te stuwen. Onze jonge leden bevinden zich in de beste positie om met deze nieuwe benaderingen te experimenteren en hun enthousiasme moet op alle niveaus worden ondersteund. We staan op een keerpunt: de nieuwe technologische revolutie verandert niet alleen de manier waarop we communiceren, maar ook de manier waarop we werken, leven en functioneren als samenleving. Vakbonden moeten het voortouw nemen bij deze transformatie en zich de nieuwe instrumenten eigen maken."