“Huishoudhulpen mogen trots zijn op wat ze hebben bereikt”
Blakend van vertrouwen, en met de nodige kritische houding, hielden ruim 180 afgevaardigden van ABVV Dienstencheques op 12 en 13 december hun vakcongres. De debatten spitsten zich niet alleen toe op de knelpunten die de sector al enkele jaren overschaduwen, zoals koopkracht en nieuwe technologieën; de huishoudhulpen kunnen eveneens trots terugblikken op de groei van hun vakbond.
Na ruim 20 jaar is het systeem van de dienstencheques in België uitgegroeid tot een volwassen sector en een niet te onderschatten werkgever. Bij zowat 1 miljoen burgers in ons land verrichten voortaan meer dan 150.000 huishoudhulpen essentiële hulptaken achter de schermen van de economie. Tegen de achtergrond van deze uitdaging, heeft ook hun vakbond, ABVV Dienstencheques, de voorbije decennia niet stil gezeten. Getuige tal van syndicale acties, heel wat geslaagde mediaoptredens, en de haast onvoorstelbare groei van hun sociale mediakanalen. Het zijn tastbare bewijzen van een toenemende mobilisatiekracht.
Koopkracht: dé prioriteit van 2025
De werkgevers in de sector spelen het spel immers hard. “Terwijl de CEO’s van grote dienstenchequebedrijven om meer overheidssubsidies roepen om hun honger naar overnames te stutten en hun grote aandeelhouders te belonen, moeten de huishoudhulpen vechten voor elke cent”, zegt Issam Benali, federaal secretaris van ABVV Dienstencheques. “Of het nu gaat over hun loon, opleidingen of gezondheidsmaatregelen.” Vorig jaar werd nog tussen Kerstmis en Nieuwjaar een sociaal akkoord over de toekenning van de eindejaarspremie door deze werkgevers eenzijdig opgeblazen.
“Ondanks de pogingen van de werkgevers om het sociaal overleg stokken in de wielen te steken, zijn de huishoudhulpen er altijd in geslaagd om hun gemeenschappelijke belangen te verdedigen”, zegt Issam Benali. “De arrogante manoeuvres van de grote commerciële spelers in de sector om zulke afspraken naast zich neer te leggen, tonen vooral aan dat de werkgevers alles uit de kast halen om toch geen toegevingen te moeten doen.
De voorbije jaren hebben weinig werknemers zo’n impact gehad op het maatschappelijk debat en de discussies in het politiek halfrond als de huishoudhulpen.
Nieuwe technologieën: tussen opportuniteit en waakzaamheid
Met onder meer applicaties die de huishoudhulpen moeten aansturen, doen ook nieuwe technologieën in de sector hun intrede. Dat heeft zo zijn administratieve voordelen, maar de huishoudhulpen merken ook tal van nadelen op:
“Applicaties hebben positieve en negatieve aspecten”, getuigt Gerda, afgevaardigde. “Er is transparantie, dat kan goed zijn, maar het nadeel in ons bedrijf is dat de klant in de applicatie ook toegang heeft tot je werkrooster. De klant kan in mijn planning zien wanneer er vrije momenten zijn, en hij kan zo’n moment boeken. Maar soms zou ik zo’n vrij moment willen benutten om bijvoorbeeld 4 uren verlof te plannen, als ik zo’n moment nodig heb voor bijvoorbeeld een doktersbezoek.”
“Ons bedrijf geeft klanten de mogelijkheid om ons te beoordelen op basis van alle criteria die ze maar wensen,” zucht Aurélie, een afgevaardigde. “We zijn bang dat dit op langere termijn een averechts effect kan hebben op de huishoudhulpen en hun arbeidscontract kan beïnvloeden of hen zelfs hun job kan kosten. Ik denk niet dat we zo de werknemers moeten beoordelen. We staan niet op Google Review - '3 sterren' of '4 sterren' - we zijn mensen van vlees en bloed, we zijn beschikbaar als er een probleem is.”
De afgevaardigden benadrukken dat het gebruik van nieuwe technologieën niet ten koste van de loon- en arbeidsvoorwaarden van het personeel mag gaan.