Strijd tegen discriminatie: een stap in de goeie richting, maar we zijn er nog niet

Discriminatie is een reëel probleem in de dienstenchequesector. Onder impuls van het ABVV komt er eindelijk een actieplan, maar dat mocht voor ons gerust een stap verder gaan. 

Discriminatie is een reëel probleem in onze samenleving, en uit zich ook in de dienstenchequesector. Onder impuls van het ABVV komt er nu eindelijk een actieplan om het probleem aan te pakken. Vakbonden en werkgevers hebben, samen met de overheid, een aantal concrete acties uitgewerkt. Maar voor ons mocht het actieplan gerust een stap verder gaan en minder vrijblijvend zijn.   

Uit recent onderzoek van het minderhedenforum bleek dat heel wat dienstencheque-ondernemingen ingaan op discriminerende vragen van hun cliënten. En daar zijn in de eerste plaats de werknemers het slachtoffer van.  Zij ondergaan dagelijks de discriminatie en zien hun tewerkstellingskansen in de sector beknot.

Daarom pleiten we al lang voor concrete actie. En die actie komt er nu eindelijk. Samen met de werkgevers uit de sector hebben we een actieplan uitgewerkt.

Opleiding en informatiecampagne

Discriminatie in de sector situeert zich in de eerste plaats bij de cliënten. Er is dus nood aan een informatie- en sensibiliseringscampagne bij deze cliënten. De sector engageert zich om een dergelijke campagne uit te werken samen met de overheid.

Daarnaast ontwikkelt en organiseert de sector ook vorming. Een vorming voor poetshulpen die hen weerbaarder moet maken als ze geconfronteerd worden met discriminatie op de werkvloer. En een vorming voor het omkaderingspersoneel om hen te leren op een correcte manier om te gaan met discriminerende vragen.

Werkgevers: neem je verantwoordelijkheid

Samen met de werkgevers stellen we een anti-discriminatie clausule op die dienstencheque-ondernemingen kunnen opnemen in hun contract met de cliënten. Kunnen, niet moeten. En dat vinden we jammer. Voor ons zou dit een verplichting moeten zijn, opgelegd door de overheid. Maar dat was een stap te ver voor de werkgevers.

Mystery calls zijn een tweede maatregel waar we net iets verder willen gaan dan de werkgevers. Mystery calls zijn een goeie manier om discriminatie op te sporen. Een anonieme persoon contacteert een dienstencheque-onderneming, stelt een discriminerende vraag en kijkt hoe de onderneming daar op reageert.

Werkgevers willen die mystery calls zelf organiseren. Zonder betrokkenheid van de vakbonden of de overheid. Zonder pottenkijkers dus. Ze willen zichzelf controleren, met andere woorden boswachter en stroper tegelijkertijd zijn.

Met dit actieplan zet de sector een stap vooruit in het bestrijden van discriminatie. De komende maanden zullen we het actieplan omzetten in concrete maatregelen. Het moet echter duidelijk zijn dat dit plan een eerste stap is in een reeks die nodig zal zijn om discriminatie volledig te bannen uit de sector. Maar dan moeten de werkgevers bereid zijn tot meer bindende maatregelen.

Download hier de volledige nota betreffende discriminatie van de sociale partners