Schone kleren voor mooie arbeidsvoorwaarden

De Schone Kleren Campagne wist onlangs met de steun van 70.000 handtekeningen Primark te overtuigen om een lijst te publiceren met hun leveranciers. Een eerste stap naar betere arbeidsvoorwaarden?

De Schone Kleren Campagne wist onlangs met de steun van een kleine 70.000 handtekeningen Primark te overtuigen om een lijst te publiceren met hun leveranciers. Een eerste stap naar betere arbeidsvoorwaarden in de textiel en distributie?

Met bodemprijzen pakken ze graag uit, maar achter de spotgoedkope kledij van winkels als Primark gaan duizenden textielarbeiders schuil die zich elke dag opnieuw uit de naad werken om maar een fractie te verdienen van wat jij en ik betalen. Grote kledingwinkels zetten zo druk op de arbeidsvoorwaarden en de kwaliteitseisen in de rest van de keten. Tot in de e-commerce van bij ons.

Onlangs wist de Schone Kleren Campagne met de hulp van 70.000 handtekeningen Primark te overhalen om hun leveranciers bekend te maken. Grote winkelketens ertoe verplichten om transparant te zijn, kan een eerste stap zijn om samen met de vakbonden hier en elders in de wereld betere arbeidsvoorwaarden te bekomen voor deze werknemers.