Er waait een rode wind door Takeda Lessines
De sociale verkiezingen bij het farmaceutisch bedrijf Takeda Lessines leken op een strijd tussen David en Goliath. Het groen domineerde namelijk al vele jaren binnen het bedrijf. Maar dit jaar hebben twee ABVV-kandidaten alles op hun kop gezet en de twee beschikbare mandaten op de arbeiderslijsten binnengehaald. Een terechte beloning voor vier jaar inzet van Massimo en Fabrizio.
Hoe voelen jullie je na deze sociale verkiezingen?
Massimo: We zijn erg blij en opgelucht. In alle bescheidenheid denk ik dat dit resultaat de terechte beloning is voor de inspanningen van de afgelopen 4 jaar met Fabrizio. Maar het was nog maar de vraag of deze investering ook echt vruchten zou afwerpen. Takeda Lessines heeft 1.230 werknemers: 700 bedienden, 124 arbeiders, kaderleden en uitzendkrachten. Het is een groen bastion. Het ACV is altijd op alle niveaus in de meerderheid geweest en de twee arbeidersmandaten, die uiteindelijk een minderheid van de werknemers van het bedrijf vertegenwoordigen, waren altijd in handen van het ACV. Nu zijn ze van het ABVV.
Fabrizio: Aangezien we geen mandaat hadden, konden we de vergaderingen van de OR of het CPBW niet bijwonen, dus moesten we voortdurend schrapen om de informatie van de directie te krijgen. Dat was allesbehalve gemakkelijk, maar uiteindelijk slaagden we altijd in ons opzet en gaven we de informatie door aan de werknemers. We zijn niet verrast door onze eerste plaats, maar wel door het verschil qua stemmen. We hebben met een ruime voorsprong gewonnen.
Hoe verliep de campagne? Hoe heb je je collega-arbeiders overtuigd?
Massimo: We zijn in januari met de campagne begonnen. Dat was vroeg, maar het was tijd om het tij te keren. In het begin was het niet vanzelfsprekend omdat we er alleen voor stonden. Maar beetje bij beetje konden we de krachten bundelen. We zijn enorm bereikbaar, we kunnen goed luisteren en dat werd gewaardeerd. Veel collega's stelden vertrouwen in ons en hebben zich aangesloten bij het ABVV. Tijdens de campagne hebben we de lokalen overspoeld met rode stickers en affiches. Tijdens de stemming, die over meerdere dagen verliep omdat we in ploegen werken, was Fabrizio zelfs bereid om bij het stembureau te slapen.
Fabrizio: We zijn een complementair duo en we hebben onze communicatie sterk uitgebouwd. Dankzij WhatsApp en Facebook kunnen we gemakkelijk en snel informatie uitwisselen met de werknemers. We communiceren vaak. Dat gaat van nieuws tot vakbondsacties. Een ander sterk punt van ons is dat we geen dromen verkopen. We zeggen waar het op staat, recht voor de raap.
Wat zijn jullie doelstellingen voor de komende 4 jaar?
Fabrizio: Bij ons draait alles om voortdurende verbetering. We gaan uit van het principe dat er oplossingen zijn voor elk probleem en als we onze aanpak moeten aanscherpen, dan doen we dat. We komen nooit argumenten tekort.
Massimo: We streven ernaar om de tewerkstelling op lange termijn veilig te stellen. Veel arbeiders zijn uitzendkrachten. Ons doel is om een contract voor hen uit te werken. Met de digitalisering die overal gaande is, dreigen deze jobs te verdwijnen. We moeten waakzaam zijn. Wat er ook gebeurt, wij zullen niet veranderen en we zijn er altijd voor jullie, in de frontlinie. De werknemers kunnen op ons rekenen en we hopen dat deze nieuwe rode wind slechts het begin is bij Takeda en dat deze in de toekomst zich ook zal laat voelen onder de bedienden en kaderleden.