Verpletterende overwinning van een groep moderne afgevaardigden

Hoewel het kleine farmaceutische familiebedrijf Cenexi in Eigenbrakel in 2012 nog failliet werd verklaard, gaat het hen nu voor de wind. Dat is ook het geval voor de ABVV-delegatie die schitterde bij de sociale verkiezingen van 2024 en die niet alleen alle arbeiders- en bediendenmandaten behaalde maar ook een mandaat bij de kaderleden. We spreken met Aurélie en Rachid, twee ABVV-delegees, die aan dit geweldige resultaat hebben bijgedragen.
Het ABVV won met glans de sociale verkiezingen, maar de zaken waren niet altijd zo eenvoudig?
Rachid: We mogen inderdaad zeggen dat we van ver komen. Je moet weten dat ons bedrijf in 2012 failliet werd verklaard! Maar we hebben gevochten om te overleven, de werknemers hebben zich gemobiliseerd en daar hebben we geen spijt van, want vandaag staat CENEXI opnieuw sterk.
Aurélie: Ons bedrijf produceert inspuitbare medicatie die in behandelingen tegen kanker en ongeneesbare ziektes wordt gebruikt. Het is vandaag in handen van Indische en Chinese aandeelhouders. Die overname gaf hun de kans om toegang te krijgen tot de Europese markt. We voelen echt dat ze vertrouwen hebben, ze erkennen onze expertise en investeren in onze vestiging. Er komen binnenkort nieuwe productielijnen bij.
Hoe verliep de periode na het faillissement vanuit syndicaal oogpunt?
Rachid: Het faillissement, gevolgd door de overname van het bedrijf, was een keerpunt voor het ABVV bij CENEXI. Sinds de sociale verkiezingen van 2016, het moment waarop ik me bij het ABVV aansloot, hebben we alleen maar vooruitgang geboekt. De toenadering tussen de arbeiders- en bediendenstatuten heeft ons echt versterkt. Zo konden we met één stem spreken. Arbeider, bediende of kaderlid, wij maken geen enkel onderscheid.
Aurélie: En het engagement van onze syndicale afvaardiging werd beloond met een meerderheid bij de verkiezingen van 2024. We hebben 11 ABVV-verkozenen op 12 beschikbare mandaten. We grepen enkel naast één van de twee mandaten voor de kaderleden. We zijn trots op dit resultaat, maar daar laten we het niet bij, er is werk aan de winkel!
Wat zorgde voor het verschil bij deze sociale verkiezingen?
Rachid: De campagne is rustig gestart, want alles was al klaar: affiches met QR-codes, online publicaties, filmpjes … We kregen op zekere dag een nota van de directie dat er een personeelsvergadering werd georganiseerd. Voor ons was dat de uitgelezen kans om de campagne op te starten. ’s Anderendaags stonden we, met ons materiaal, in onze rode stand vóór de vergaderzaal om aan de collega’s uit te leggen dat de sociale verkiezingen eraan kwamen en om hen te vragen ons te steunen.
Aurélie: We kunnen ons nogal redden met de informatica. Ik werk bijvoorbeeld met Canva en we vonden het leuk om onze eigen draai te geven aan de thema-affiches van de AC. Elke ABVV-kandidaat had zijn eigen thema-affiche die duidelijk zijn sterke punten weerspiegelde. Rachid is erg goed met cijfers, hij stond dus op de affiche over koopkracht. Het sprak aan en het was tegelijk ook grappig, het was een schot in de roos.
Rachid: De sterkte van onze kandidatenlijst, dat was haar diversiteit. Elke afdeling van de onderneming was vertegenwoordigd, van de technische dienst, over de kaderleden tot het secretariaat. Maar ook elke generatie was vertegenwoordigd: ervaren afgevaardigden, maar ook jongeren, mannen en vrouwen.
We kunnen stellen dat jullie een eerder moderne syndicale ploeg zijn?
Aurélie: Het is inderdaad zo dat we eerder goed zijn op dat vlak en we gebruiken deze vaardigheden in ons dagelijks syndicaal werk. We zijn echt met elkaar verbonden. We hebben een Facebookgroep, WhatsApp en Messenger. Zo kunnen we onze collega’s inlichten zodra dat nodig is en houden we hen op de hoogte over ons werk.
Rachid: Maar ook binnen onze afvaardiging zijn we bijzonder hecht. We communiceren veel met de verschillende tools. We hebben Exceltabellen om de taken onderling te verdelen. Aurélie en Maria coördineren alles en verrichten uitzonderlijk werk. We zorgen er bovendien altijd voor dat één van ons bereikbaar is bij noodgevallen of om te antwoorden op de vragen van de werknemers, zowel overdag als ’s nachts.
Wat is de sterkte van het ABVV in jullie bedrijf?
Rachid: Het relationele aspect is bijzonder belangrijk. Ben je sympathiek, beschikbaar en eerlijk, dan word je gewaardeerd. We hebben de mentaliteit bij CENEXI doen evolueren door het volgende principe te handhaven: voor ons is een werknemer, een werknemer. De kaderleden hebben ook elke dag met problemen te maken en we moeten hen steunen. Ik wil ook het belang benadrukken van onze syndicale secretaris van het ABVV. Net zoals in de sport, geldt dat als je niet wordt gevoed, je niet kan presteren. Als ABVV-delegee staan we er nooit alleen voor!
Aurélie: We zijn ons ervan bewust dat er de komende jaren heel wat werk aan de winkel is en we geven niet op. We zullen niet op ons gat blijven zitten. We moeten bescheiden blijven en beseffen dat alles van de ene op de andere dag kan veranderen. Het is aan ons om het vertrouwen van de werknemers te behouden.