Eindejaarspremie
Wie heeft recht op een eindejaarspremie?
Alle werknemers van de sector hebben recht op een eindejaarspremie. De enige voorwaarde is dat je minstens 32 dagen of gelijkgestelde dagen (ziekte, cursusdagen,…) gewerkt hebt in de periode die begint op 1 juli van het vorige jaar en eindigt op 30 juni van het huidige jaar. Dat noemen we de referteperiode.
Welk bedrag?
Sinds 2019 ontvangen de werknemers van de sector een eindejaarspremie die 9,5% bedraagt van het verdiende brutoloon in de periode van 1 juli van het vorige jaar tot 30 juni van het huidige jaar. Dat komt dus eigenlijk overeen met het loon van een volledige maand.
Als het bedrag lager is dan €25, dan volgt er geen betaling.
Opgelet! Het bedrag van de eindejaarspremie wordt berekend op basis van het aantal gewerkte dagen in de referteperiode. Hoe meer gewerkte dagen, hoe hoger de premie dus. Vakantie, feestdagen en ziekte worden automatisch gelijkgesteld aan gewerkte dagen. Voor dagen tijdelijke werkloosheid is dit niet het geval. Omwille van verhoogde tijdelijke werkloosheid door o.a. corona gelde deze gelijkstelling wel voor de jaren 2020, 2021, 2022 en 2023.
Hoe wordt de eindejaarspremie betaald?
Begin december ontvang je een formulier van het Fonds voor Bestaanszekerheid. Dit document bevat informatie over het brutosalaris tijdens de referteperiode (1 juli tot 30 juni), de gewerkte dagen, de gelijkgestelde dagen, de bruto eindejaarspremie, fiscale en sociale inhoudingen, het nettobedrag van de premie, het rekeningnummer waarop de premie gestort moet worden enzovoort.
Controleer op dit attest het aangegeven rekeningnummer waarop de premie gestort zal worden en pas aan indien nodig. Handteken vervolgens het attest.
Het attest eindejaarspremie dien je zo snel mogelijk in te leveren bij van onze afdelingen. De Algemene Centrale ABVV staat in voor een snelle en correcte betaling van je premie.
Heb je geen formulier ontvangen, dan krijg je een duplicaat in de maand april. Breng ook dit bij een van onze afdelingen en zij zullen uitbetalen.