Jaarverslag preventie en bescherming op het werk

Voor 1 april moeten alle bedrijven een jaarverslag omtrent preventie en bescherming op het werk aan de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg overmaken. Mocht dit nog niet gebeurd zijn dan raden we aan de werkgever zo snel mogelijk te interpelleren en te wijzen op zijn verplichtingen.

De preventieadviseur van de interne dienst PBW is verplicht om jaarlijks een verslag op te maken over de werkzaamheden van de interne dienst in het afgelopen jaar. Dit verslag moet ook verplicht worden doorgestuurd aan de Algemene Directie Toezicht op het Welzijn op het Werk van de FOD WASO. Dit moet uiterlijk op 31 maart van elk jaar gebeuren.

De inhoud van het verslag is wettelijk bepaald. Op de site van de FOD WASO kan een modelformulier worden gedownload.

Het verslag bevat onder meer:

• administratieve inlichtingen
  • belangrijke gegevens over ongevallen op de werkplaats of op de weg van en naar het werk,
  • inlichtingen over de veiligheid en de gezondheid van de werknemers,
  • inlichtingen over de preventie van psychosociale belasting op het werk
  • initiatieven in verband met de opleiding over welzijn op het werk
  • en de voornaamste thema's van het jaarlijks actieplan.

Voor het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW) is dit een heel nuttig document, omdat het toelaat te waken over het welzijn in de onderneming en toezicht te houden op de werking van de interne dienst PBW.

Het is dan ook wettelijk verplicht dat het jaarverslag wordt voorgelegd aan het CPBW alvorens het naar de FOD WASO kan opgestuurd worden. De voorlegging van het jaarverslag aan het CPBW moet gebeuren binnen de 30 dagen na het opmaken ervan. Elk lid moet over een kopie ervan beschikken 15 dagen voor de vergadering van het CPBW in februari.

Mocht dit nog niet gebeurd zijn, raden we jullie aan de werkgever zo snel mogelijk te interpelleren en te wijzen op zijn verplichtingen.