Schone Kleren Campagne klopt aan bij Armani en Urban Outfitters

De Schone Kleren Campagne overhandigde deze week geschenkdozen met handtekeningen aan Armani en Urban Outfitters in Antwerpen. Zaterdag is Primark in Brussel aan de beurt.

Afbeelding verwijderd.

De Schone Kleren Campagne overhandigde deze week geschenkdozen met handtekeningen aan Armani en Urban Outfitters in Antwerpen. Bijna 70.000 mensen doen hiermee een oproep aan de grote kledingmerken en -distributeurs Armani, Primark, Urban Outfitters, Forever 21 en Walmart om informatie te publi­ceren over de fabrieken waar ze hun kleding produceren. Ook in andere steden zullen deze maand  de bovengenoemde kledingmerken en –distributeurs bezoek krijgen.

De geschenkdozen bevatten de handtekeningen die verzameld zijn door de #WordTransparant campagne. Al 17 merken engageerden zich tot een minimumniveau van transparan­tie, zoals gevraagd door Human Rights Watch, de Clean Clothes Campaign en het Inter­national Labor Rights Forum.

Maar 5 grote merken hebben tot nu geweigerd om het voorbeeld van hun concurrenten te volgen en la­ten zo consumenten, activisten en arbeiders in het ongewisse over hun productie­keten. De organisaties roepen deze 5 merken op om de “Trans­parantiegarantie” ook te onderte­kenen en publiek te maken bij welke fabrieken ze aankopen samen met hun adres en aantal arbeidskrachten. 

‘Alle wegen leiden naar transparantie’

Transparantie staat momenteel hoog op de agenda in de kledingindustrie. Onder de 17 merken die transparantie beloven, zijn er veel die vroeger geen enke­le info over leveranciers publiek maakten, zoals ASICS, ASOS, Clarks, New Look, Next en de merken van Pentland.

De vraag voor transparantie groeit ook op maatschappelijk en regeringsniveau. Duizenden mensen gingen in op de oproep van de 'Change Your Shoes' coalitie voor een meer transparante schoenenindustrie. Meer dan 70  organisaties ondertekenden een oproep aan de Europese Commissie voor transparantie.

Daarenboven heeft het Europese Parlement zijn sterk engage­ment voor transparantie bevestigd door in april 2017 een motie te stemmen over het 'Flagship Initiative in de kledingindustrie', dat o.a. oproept voor transparantie in de productieketens.

Ook Primark

Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campagne: ‘Grote kledingmerken tonen aan dat transparantie mogelijk is zonder dat dit hun bedrijfsbelangen schaadt. In de kle­dingindustrie is informa­tie over productieplaatsen essentieel om schendingen van arbeidsrechten te voorkomen en de nog bestaande te verhel­pen. De tijd dat we in het puin van een ingestorte fabriek moesten zoeken naar eti­ketten zou nu eindelijk voorbij moeten zijn.'

Op 13 januari overhandigen achACT en Oxfam de handtekeningen aan Primark in Brussel. Er zijn ook nog overhandigingen gepland in Zagreb, Amsterdam, Istanbul, Mannheim, Münster, Hannover en Hong Kong.  

De Schone Kleren Campagne is een coalitie van verschillende organisaties: ABVV, ACV, Wereldsolidariteit, FOS, BBTK, LBC-NVK, ACV-Metea, ABVV - Algemene Centrale, Testaankoop en Netwerk Bewust Verbruiken.