Schone Kleren Campagne klopt aan bij Armani en Urban Outfitters
De Schone Kleren Campagne overhandigde deze week geschenkdozen met handtekeningen aan Armani en Urban Outfitters in Antwerpen. Zaterdag is Primark in Brussel aan de beurt.

De Schone Kleren Campagne overhandigde deze week geschenkdozen met handtekeningen aan Armani en Urban Outfitters in Antwerpen. Bijna 70.000 mensen doen hiermee een oproep aan de grote kledingmerken en -distributeurs Armani, Primark, Urban Outfitters, Forever 21 en Walmart om informatie te publiceren over de fabrieken waar ze hun kleding produceren. Ook in andere steden zullen deze maand de bovengenoemde kledingmerken en –distributeurs bezoek krijgen.
De geschenkdozen bevatten de handtekeningen die verzameld zijn door de #WordTransparant campagne. Al 17 merken engageerden zich tot een minimumniveau van transparantie, zoals gevraagd door Human Rights Watch, de Clean Clothes Campaign en het International Labor Rights Forum.
Maar 5 grote merken hebben tot nu geweigerd om het voorbeeld van hun concurrenten te volgen en laten zo consumenten, activisten en arbeiders in het ongewisse over hun productieketen. De organisaties roepen deze 5 merken op om de “Transparantiegarantie” ook te ondertekenen en publiek te maken bij welke fabrieken ze aankopen samen met hun adres en aantal arbeidskrachten.
‘Alle wegen leiden naar transparantie’
Transparantie staat momenteel hoog op de agenda in de kledingindustrie. Onder de 17 merken die transparantie beloven, zijn er veel die vroeger geen enkele info over leveranciers publiek maakten, zoals ASICS, ASOS, Clarks, New Look, Next en de merken van Pentland.
De vraag voor transparantie groeit ook op maatschappelijk en regeringsniveau. Duizenden mensen gingen in op de oproep van de 'Change Your Shoes' coalitie voor een meer transparante schoenenindustrie. Meer dan 70 organisaties ondertekenden een oproep aan de Europese Commissie voor transparantie.
Daarenboven heeft het Europese Parlement zijn sterk engagement voor transparantie bevestigd door in april 2017 een motie te stemmen over het 'Flagship Initiative in de kledingindustrie', dat o.a. oproept voor transparantie in de productieketens.
Ook Primark
Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campagne: ‘Grote kledingmerken tonen aan dat transparantie mogelijk is zonder dat dit hun bedrijfsbelangen schaadt. In de kledingindustrie is informatie over productieplaatsen essentieel om schendingen van arbeidsrechten te voorkomen en de nog bestaande te verhelpen. De tijd dat we in het puin van een ingestorte fabriek moesten zoeken naar etiketten zou nu eindelijk voorbij moeten zijn.'
Op 13 januari overhandigen achACT en Oxfam de handtekeningen aan Primark in Brussel. Er zijn ook nog overhandigingen gepland in Zagreb, Amsterdam, Istanbul, Mannheim, Münster, Hannover en Hong Kong.
De Schone Kleren Campagne is een coalitie van verschillende organisaties: ABVV, ACV, Wereldsolidariteit, FOS, BBTK, LBC-NVK, ACV-Metea, ABVV - Algemene Centrale, Testaankoop en Netwerk Bewust Verbruiken.