Oneindige werkdagen bij Inter-Beton

Kan software de leveringen van een onderneming optimaliseren? Als je het vraagt aan de betonmixerchauffeurs van Inter-beton is het antwoord klaar en duidelijk “NEEN”. Zoveel hebben ze nog eens laten horen door het werk stil te leggen op 18 mei.www.accg.be.www.accg.be

Kan software de leveringen van een onderneming optimaliseren? Als je het vraagt aan de betonmixerchauffeurs van Inter-beton is het antwoord klaar en duidelijk “NEEN”. Zoveel hebben ze nog eens laten horen door het werk stil te leggen op 18 mei.

De mens moet zich aanpassen aan de machine

Aan de grond van de onrust ligt METRO. Het nieuwe logistiek beheersysteem van het bedrijf, dat een onzalige neiging heeft om enkel rekening te houden met de beschikbaarheid van de vrachtwagens. Andere criteria blijken meer vervelend en minder productief. Het aantal werkuren van de chauffeurs, of zelfs de mogelijkheid om een pauze in te lassen, worden volledig achterwege gelaten.

De mens wordt verwacht zich aan te passen aan de machine, niet andersom. Maar de digitale beheersing gaat nog verder, want chauffeurs worden via een draagbaar toestel op de hoogte gebracht van hun opdrachten voor de volgende dag. Zij moeten dus constant hun bakje in het oog houden, zelfs na hun werkdagen van meer dan 12 uren! Het “recht op deconnectie” kun je op je buik schrijven. Om niet te spreken over verkeersveiligheid: oververmoeide chauffeurs, voertuigen van ruim 40 ton, dat is ver van een ideale “mix”.

Vastberaden werknemers

Het probleem is niet nieuw en leidde trouwens al bijna een jaar geleden tot een staking in de Limburgse vestiging van de onderneming. De directie had toen verklaard begrip te hebben en de nodige aanpassingen aan het systeem beloofd. Het ziet er naar uit dat die goede intenties dode letter zijn gebleven, aangezien de stakingsbeweging deze keer over het hele land wordt gevolgd.

Verleden 18 mei is geen enkele mixer van Inter-beton uit het depot gereden. De directie bleek op het eerste zicht de krachtmeting te willen aangaan door eenzijdig aan te kondigen dat de betoncentrale van Sint-Pieters-Leeuw zou werken in de nacht van vrijdag op zaterdag, om het verlies van de stakingsdag te compenseren.

Daarmee onderschatten zij de vastberadenheid van de werknemers en hun vertegenwoordigers, die meteen een nachtelijk piket organiseerden, waar een 40-tal werknemers kwamen opdagen. Het werd even spannend toen zij geconfronteerd werden met een stuk of 15 gehuurde betonmixers die kwamen laden, maar de stakers zijn standvastig op hun plaats gebleven, waarna de camions en de directie rechtsom keerden.

Sindsdien lopen de onderhandelingen hervat op een gezondere basis en de directie deed een voorstel met concrete aanpassingen aan het METRO-systeem. De syndicale afvaardiging blijft sceptisch, maar op het ogenblik van dit schrijven blijft het wachten op het resultaat van een werknemersraadpleging.

De arbeiders van Inter-Beton hebben beslist om de directie nog de tijd te geven tot eind september 2018 om dan opnieuw te evalueren hoe de zaken op het terrein evolueren.