U bent hier

Internationaal

woensdag 2 september 2015, 17:00

Schone Kleren Campagne : kledingstukken met maakfout terug naar producent

De Schone Kleren Campagne liet weer van zich horen, met acties op 27 augustus in Gent en op 2 september in Brussel. Er werd getoond dat er een zware maakfout zit aan goedkope kleren: de stiksters die ze produceren krijgen een hongerloon.

In Gent werd een straatspektakel op touw gezet door actievoerders. Onder hen heel wat ABVV-militanten. Uit een berg kledingstukken werden de allermooiste uitgekozen. Maar ook al leken ze zo schoon, ze vertoonden een groot mankement: de werknemers die ze maken kregen een totaal ondermaats loon.
In Brussel gingen actievoerders uit de kleren voor een decent loon. Midden in de drukke Nieuwstraat trokken ze bijna alles uit en symbolischerwijze stuurden ze hun textiel terug naar de grote kledingmerken die het recht op een leefbaar loon aan hun laars lappen.

Sara Ceustermans coördineert de Schone Kleren Campagne en zegt het volgende over de acties: “Wij willen de fast fashion aan de kaak stellen”. De term slaat op de goedkope kledij die in grote hoeveelheden in de winkelrekken ligt. “Die kledij kost niet veel en ziet er goed uit, maar de werknemers die ze produceren in ontwikkelingslanden werken voor een hongerloon.” Dat probleem komt vaak voor het voetlicht, denk maar aan de grote catastrofe van Rana Plaza. En toch is er geen voelbare verbetering. “De kledingproducenten leggen de schuld bij de regeringen. Die moeten het minimumloon maar verhogen. Maar in de realiteit is het een gedeelde verantwoordelijkheid.”

Een beter leven

De actie krijgt de volle steun van de vakbonden. « Onze sector rekent af met deloyale concurrentie van zuiderse landen » vertelt Patrick Leny, een ABVV-delegee uit een textielbedrijf. “Werknemers plooien zich in vier voor haast geen loon, alleen maar om de winst van grote bedrijven op te drijven. Als die mensen rechtvaardig zouden behandeld worden zouden zij een beter leven hebben en zouden de werknemers bij ons veel minder onder druk staan.”

Je leest meer over de campagne op de website